Experimental activities in confronting banking education: perspectives from a constructivist approach
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.15200Keywords:
Constructivism, Physics Teaching, Experimentation.Abstract
This article addresses the challenge posed by the nuances of banking education in the field of science, which limit students' ability to construct knowledge and run counter to the development of the skills and abilities necessary in the current context and required by the new BNCC (National Common Core Curriculum). Given this, it presents the challenge of pointing out alternatives that enable students to become subjects of their own learning, by stimulating their curiosity and interaction with the media. As a hypothesis, it will address experimental activities and their potential, with the aim of showing that this pedagogical tool can be precisely one of the counterpoints sought in banking education. To follow this path, it begins with a bibliographic analysis and then focuses on case report analysis, respecting the limits of the article, but seeking to reinforce through reflection on practice how constructivist activities stimulate interaction and meaningful understanding, in addition to promoting the construction of knowledge in a motivating, collaborative, and efficient way.
Downloads
References
BORGES, T. A. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Belo Horizonte, v. 19, n. 3, p. 291-313, dez. 2002.
DARROZ, L. M. et al. Demonstrações experimentais de óptica geométrica: apresentação de equipamentos construídos com materiais alternativos. V Encontro Estadual de Ensino de Física, Porto Alegre, v. 1, n. 1, jan. 2013.
DEWEY, John. Democracia e Educação: Introdução à Filosofia da Educação. São Paulo: Nacional, 1959.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
KRUMMENAUER, W. L.; COSTA, S. S. C. da; SILVEIRA, F. L. da. Uma experiência de ensino de física contextualizada para a educação de jovens e adultos. Revista Ensaio, v. 12, n. 2, p. 69-82, 2010.
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.
PIAGET, J. & GARCIA, R. Psicogénese e história das ciências. Lisboa, Publicações Dom Quixote, 1987
PINHO-ALVES, J. Atividades experimentais: do método à prática construtivista. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000.
ROSA, C. T. W.; ROSA, A. B. Aulas experimentais na perspectiva construtivista: proposta de organização do roteiro para aulas de física. Física na Escola, v. 13, n. 1, 2012. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/fne/Vol13/Num1/a02.pdf>. Acesso em: 09 jul. 2018.
ROSA, C. T. W. et al. Atividade experimental para demonstração dos fenômenos de reflexão, refração e reflexão total. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 4, p. 75-85, 2013.
SCHNETZLER, R. P. Construção do conhecimento e ensino de Ciências. Em aberto, v. 11, n. 55, p. 17-22, 1992.
SILVA, A. R. Ensino tradicional X construtivista: a perspectiva do letramento na alfabetização. Revista Ciências da Educação, v. 1, n. 1, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dr. Luiz Marcelo Darroz, Pedro Henrique Giaretta, Dr. Márcio Luís Marangon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














