Characterization of Reading Practices in the Initial Education of Science and Biology Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.15176

Keywords:

Teacher education; , referentialization, reading

Abstract

This paper presents partial results of a study focused on evaluating the education of graduates from a Biological Sciences Teacher Education Program. The investigation was based on the Referentialization approach proposed by Figari, a methodology that values the identity of the evaluated subjects and allows for a thorough analysis of the information. The analysis of the referents enabled the identification of five formative dimensions, with emphasis on the Curricular Dimension. In this section, the focus is on the reading practices (or lack thereof) undertaken by students during their undergraduate studies. Based on the description and interpretation of the data, the results indicate the need for strategies that promote a reading culture, contributing to the development of a critical and reflective stance toward teaching and learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, I.B.; MARTINS, I. Discursos de professores de ciências sobre a leitura. Investigações em ensino de ciências, v.11, n.2, p.121-151, 2006.

DAGA, A.C. O (Ex)orbitar do ato de Ler: um estudo sobre vivências de estudantes com escrita em contexto de ambientação Rural. 2016, 384f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

FIGARI, G. Avaliar: que referencial? Porto: Porto Editora, 1996.

GIRALDI, P.M. Leitura e escrita no ensino de Ciências: espaços para produção de autoria. 2010. 232f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

xxx Avaliação da formação inicial de egressos licenciados da UFFS: O curso de Ciências Biológicas como estudo de caso. 2019, 290. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

xxx. A referencialização na pesquisa em educação em ciências. Teias (Rio de Janeiro), v. 22, p. 195-205, 2021.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 3.ed. 2016.

SOUZA, S.C. Repensando a leitura na educação em ciências: necessidade e possibilidade na formação inicial de professores. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4, Florianópolis. Anais [...] Bauru: ABRAPEC, 2003.

UFFS – Universidade Federal da Fronteira Sul. PPI – Projeto Pedagógico Institucional, Chapecó, http://historico.uffs.edu.br/index.php?option=com_content&view=article&id=87&Itemid=825

VALE, Ricardo Ferreira. Aprendendo com leituras e textos: uma estratégia pedagógica para o ensino de Ciências da Natureza. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 2, p. 509–520, mai./ago. 2020.

Published

09-12-2025

How to Cite

TOBALDINI DE LIMA, Barbara Grace. Characterization of Reading Practices in the Initial Education of Science and Biology Teachers. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e15176, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.15176. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/15176. Acesso em: 14 dec. 2025.