Os tipos de pesquisas sobre Ensino de Química Verde no Brasil e seus objetivos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14736

Keywords:

Sustainability, Green chemistry, Teaching of Chemistry

Abstract

The objective of this work was to build a qualitative overview of GC teaching in Brazil, by mapping the types and objectives of articles published by Brazilian authors. The articles were searched in three databases: Lattes Platform, Web of Science and CAPES Periodicals Portal, resulting in 105 papers. The analysis was performed through Content Analysis, with categories being established a priori. The results indicated that the most expressive types of articles were those of empirical investigation and experience reports, with a predominance of works focused on higher education. The centrality of experimentation in teaching GC was also verified through the objectives indicated in the works. The research allowed the construction of a qualitative overview of publications on the teaching of GC in Brazil, identifying similarities and differences in relation to the international context, which can contribute to the consolidation of GC in Brazilian Chemistry teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Queli Aparecida Rodrigues et al. Química Verde nos cursos de Licenciatura em Química do Brasil: Mapeamento e importância na prática docente. Amazônia. Revista de Educação em Ciências e Matemática. v.15, n. 34, jul-dez 2019. p.178-187. http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v15i34.6971

ANASTAS, Paul.; WARNER, Jhon. Green Chemistry: theory and practice. New York: Oxford University Press, 1998.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo (2a ed.). Lisboa, Portugal: Edições, 2011.

BRANDÃO, Juliana Barrreto et al. Mapeamento de publicações sobre o ensino da química verde no Brasil a partir de redes sociais. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.14, n.30, p. 59-76, 2018. http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.5338

CHAMIZO, José Antônio. La imagen pública de la química. Educ. Quím. 22(4), 320–331, 2011.

DIAS, Érica Daiane Souza. A Cortina de Fumaça no Discurso Verde da Química: Um olhar sobre produções científicas na 37a Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Química. 2016. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

LEAL, Adriana Lopes; MARQUES, Carlos Alberto. O Conhecimento Químico e a Questão Ambiental na Formação Docente. QNEsc., n° 29, p. 30-33, ago./ 2008.

LONGO, Gabriele Rodrigues.; BONOTTO, Dalva Maria Bianchini. Educação Ambiental e o trabalho com valores: a importância de uma formação baseada no diálogo. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 6, n. 4, p. 1-21, 10 jul. 2023. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2023v6n4.13074

MARCELINO, Leonardo Victor.; MARQUES, Carlos Alberto. A pesquisa em Ensino de Química Verde: temas e tipologias de estudos. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 19, n. 42, p. 232–254, 11 ago. 2023.

MARCELINO, Leonardo Victor; PINTO, Adilson Luiz; MARQUES, Carlos Alberto.. Scientific specialties in Green Chemistry. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, v. 1, n. 1, p. 005, 21 jun. 2020.

MARQUES, Carlos Alberto; MACHADO, Adélio. An Integrated Vision of the Green Chemistry Evolution along 25 Years. Foundations of Chemistry, v. 23, p. 299–328, 18 jun. 2021.

MARQUES, Carlos Alberto; MACHADO, Adélio. Environmental Sustainability: Implications and Limitations to Green Chemistry. Foundations of Chemistry, v. 16, n. 2, p. 125–147, 1 jul. 2014. https://link.springer.com/article/10.1007/s10698-013-9189-x

MARQUES, Carlos Alberto et al. Green Chemistry Teaching for Sustainability in Papers Published by the Journal of Chemical Education. Química Nova, v. 43, n. 10, p. 1510–1521, 2020. http://dx.doi.org/10.21577/0100-4042.20170612

MARQUES, Carlos Alberto et al. Ensino de Química Verde: Um Panorama a Partir de Autores Brasileiros. ACTIO: Docência em Ciências, v. 8, n. 3, p. 1–27, 19 dez. 2023. http://dx.doi.org/10.3895/actio.v8n3.17573

MATLIN, Stephen et al. Chemistry must respond to the crisis to transgression of planetary boundaries. Chem. Sci. 13, 11710, 2022.

ROLOFF, Franciani Becker; MARQUES, Carlos Alberto. Contribuições de produções acadêmicas nacionais sobre Química Verde e seu ensino. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, vol. 14, n.32, 78-91, 2018. http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.6175.

SILVEIRA, Dieison Prestes.; LORENZETTI, Leonir. Uma análise das atividades práticas presentes nas atas do Encontro Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA) no período 2001-2019. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 4, n. 6, p. 316-335, 8 out. 2021.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a Pesquisa Qualitativa em Educação – O Positivismo, A Fenomenologia, O Marxismo. 5a ed. 18a reimp. São Paulo: Atlas, 2009.

UNEP. United Nations Environment Programme. Specialized Manual on Green and Sustainable Chemistry Education and Learning: Advancing Green and Sustainable Chemistry Education and Learning in All Segments of Society. Geneva: UNEP, 2023.

UNESCO. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. UNESCO and Sustainable Development Goals. Disponível em: <https://en.unesco.org/sustainabledevelopmentgoals>. Acesso em: 19 jul. 2020.

WCED (World Commission on Environmental and Development): Our Common Future. Oxford University Press, Oxford (1987)

ZUIN, Vânia Gomes.; MAMMINO, Liliana. Worldwide trends in green chemistry education. Cambridge: Royal Society of Chemistry, 2015.

ZUIN, Vânia Gomes.; MARQUES, Carlos Alberto. Green Chemistry Education in Brazil: Contemporary Tendencies and Reflections at Secondary School Level. In: ZUIN, V.G; MAMMINO, L. Orgs. Worldwide Trends in Green Chemistry Education. 2015. http://pubs.rsc.org | doi:10.1039/9781782621942-00027

ZUIN, Vânia Gomes et al. Green and sustainable chemistry in Latin America: which type of research is going on? And for what? Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 25, 2020.

ZUIN, Vânia Gomes et al. Education in green chemistry and in sustainable chemistry: perspectives towards sustainability. Green Chem., 2021, 23, 1594–1608. DOI: 10.1039/d0gc03313h

Published

04-06-2025

How to Cite

MENDES SANDRI, Marilei Casturina; CARLOS ALBERTO MARQUES; LEONARDO VICTOR MARCELINO; PATRÍCIA LINK RÜNTZEL. Os tipos de pesquisas sobre Ensino de Química Verde no Brasil e seus objetivos. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e14736, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.14736. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14736. Acesso em: 14 dec. 2025.