Teaching the periodic table: a look at some journals in the field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n4.12893

Keywords:

Periodic Table, Bibliographic research on the Periodic Table, Chemistry Teaching

Abstract

This article presents a study of the subject: Periodic Table, based on publications found in a period of five years, including two jounals, Redequim and QNEsc, considered significant for the area of Chemistry Teaching. The objective of the paper was to investigate what has been produced about the Periodic Table (PT) in this period of time. The research presents a qualitative approach, and in terms of objectives, it is characterized as a descriptive literature review. The data analysis chosen was the Content Analysis, and among the results, we found ten publications with  different approaches, which were grouped into four categories of analysis, namely: The ludic in the Periodic Table, Contextualizing the Teaching of PT, Conceptions on PT and Approaches and. Inclusion for the teaching of PT. From this study, we observed that varied pedagogical strategies were developed, with the aim of qualifying the teaching and learning processes of PT. We consider this manuscript as a systematization of some developed practices, which seek to improve the understanding of PT concepts and that support educators in the re-elaboration of their plans.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Denise da Silva, Unipampa- Campus Dom Pedrito

    Professora na Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA-Campus Dom Pedrito. Doutora em Educação em Ciências pelo pelo Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde - UFRGS (2016). Mestre em Educação em Ciências pelo Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde -UFSM (2011). Possui graduação em Química Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria (2009). Coordenadora de área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docências (PIBID) - núcleo Educação do Campo. Possui experiências em Formação de Professores, Educação do Campo, Ensino de Química, Metodologia do Ensino e Pesquisa, Didática, Orientação de Estágio Supervisionado e também em Síntese Orgânica. Atuando nos seguintes temas:políticas publicas para Educação do Campo, utilização temáticas no processo ensino-aprendizagem de ciências, didática e planejamento, módulos experimentais de química para o ensino técnico, formação inicial e continuada de professores, extensão universitária, além de trabalhos relacionados à síntese de heterociclos e enamino compostos.

Published

21-12-2022

How to Cite

LOPES, Cledir Paz; SILVA, Denise da. Teaching the periodic table: a look at some journals in the field. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 5, n. 4, p. 18–39, 2022. DOI: 10.36661/2595-4520.2022v5n4.12893. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12893. Acesso em: 6 dec. 2025.