The use of robotics in the teaching and learning mathematics: a Systematic Literature Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n4.12663

Keywords:

Systematic review, Educational Robotics, Digital Technologies, Mathematics teaching, Mathematics learning

Abstract

Considering the problems with the teaching of Mathematics and the difficulties encountered by students in Basic Education, it is necessary to rethink new pedagogical proposals that help to change this reality. In the context of technological advances, research shows that inserting Robotics into schools can bring advances in learning. This article aims to present the result of a Systematic Literature Review (RSL) of studies related to the use of Robotics in the Teaching and Learning process of Mathematics in Elementary and High School in Brazil, published in articles and dissertations, of the last 10 years, on the platforms Scielo, Capes, UFC Repository and in a set of Periodicals that had as scope the use of educational technology. The results show that despite the potential Robotics can be used in a traditional way, but also can help break with teacher-centered teaching, through mediation that encourage student protagonism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Silvania Marques Xavier de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

    Mestranda do Programa de Pós-graduação no Ensino de Ciências e Matemática do IFCE, pós-graduação em Educação Matemática e Contemporaneidade pela Universidade Estadual da Bahia - UNEB, Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2018) e superior em Redes de computadores pela Faculdade Estácio (2010). Integrante dos Grupos de Pesquisa PROATIVA, PROMÍDIA e REM-NE, onde participa do desenvolvimento de pesquisas interdisciplinares e formação de professores nas áreas de Educação Matemática e Tecnologias Digitais

  • Juscileide Braga de Castro

    Possui licenciatura mesma em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2006), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2012) e doutorado em Educação (2016), pela universidade. Atualmente é professora da Universidade Federal do Ceará, na Faculdade de Educação / FACED, vinculada ao Departamento de Teoria e Prática do Ensino. Professora no Programa de Pós-graduação no Ensino de Ciências e Matemática (PGECM) do IFCE. Em 2018 atuou como consultora de Matemática da SEDUC-CE e como consultora de produto do MEC para o programa PMALFA. Integrante do Grupo de Pesquisa e Produção de Ambientes Interativos e Objetos de Aprendizagem (PROATIVA). Tem experiência na área de Educação, com destaque em Matemática e Tecnologia Educacional, atuando, principalmente nas áreas de Informática Educativa, Educação Matemática, Psicologia da Educação Matemática.

Published

21-12-2022

How to Cite

DE SOUZA, Maria Silvania Marques Xavier; DE CASTRO, Juscileide Braga. The use of robotics in the teaching and learning mathematics: a Systematic Literature Review. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 5, n. 4, p. 55–76, 2022. DOI: 10.36661/2595-4520.2022v5n4.12663. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12663. Acesso em: 26 dec. 2025.