Communication

Motivational Strategy in Organizations

Authors

  • Ivaneide de Farias Dantas UNINASSAU
  • Raquel Antônia Sabadin Schmidt UNETRI Faculdade
  • Nataly de Queiroz Lima UNINASSAU

DOI:

https://doi.org/10.36661/2596-142X.2022v4n1.10897

Keywords:

Management, Communication, Strategy, Motivation

Abstract

This article aims to problematize the role of communication processes in the management of education as strategies to motivate the school community and to deliberate on actions and behaviors that achieve better results. In the next lines, we provide a theoretical arsenal that includes communication as a motivational strategy relevant to the management of organizations, especially education units. To this end, the contributions of several theorists, notably those of Edgar Morin, Jürgen Habermas, Maslow, McClelland, Deci and Ryan, Luke; Calegari and Pereira and Mintzberg. The discussion made it possible to understand that in educational organizations there is a level of complexity of functioning and relationships that requires strategies that motivate students to engage in the teaching learning process, resulting in the success demonstrated in performance indicators.

Downloads

Author Biographies

  • Ivaneide de Farias Dantas, UNINASSAU

    Ivaneide de Farias Dantas é Analista Organizacional, formada em Licenciatura Plena em Ciências e Bel. em Psicologia, especialista em Administração Pública pela FGV-Fundação Getúlio Vargas e em Administração de RH pela Universidade Católica de Pernambuco. Mestre em Administração Pública pela FGV - Fundação Getúlio Vargas e Doutoranda em Administração pela UNAM-Universidad Nacional de Misiones na Argentina. Atualmente é Secretária Municipal de Educação e Professora da UNINASSAU.

  • Raquel Antônia Sabadin Schmidt, UNETRI Faculdade

    Raquel Antônia Sabadin Schmidt, Doutoranda em Administração pela Universidad Nacional de Misiones - Argentina – UNAM, Mestre em Administração Estratégica de Negócios, MBA em Administração Pública e Contadora, Sócia e administradora da empresa Future Vision Assessoria e Consultoria em Gestão de Negócios Ltda., Professora nos Cursos de Administração e Ciências Contábeis na UNETRI Faculdade, Coordenadora do Curso de Ciências Contábeis da UNETRI Faculdade.  

  • Nataly de Queiroz Lima, UNINASSAU

    Nataly de Queiroz Lima é jornalista, formada pela Universidade Católica de Pernambuco, especialista em Ciência Política pela mesma instituição de ensino superior, mestra em Extensão Rural e Desenvolvimento Local pela Universidade Federal Rural de Pernambuco e doutora em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é professora das Faculdades Integradas Barros Melo e do Centro Universitário Maurício de Nassau.

Published

27-10-2023

Issue

Section

Sustentabilidade Organizacional

How to Cite

DANTAS, Ivaneide de Farias; SCHMIDT, Raquel Antônia Sabadin; LIMA, Nataly de Queiroz. Communication: Motivational Strategy in Organizations. Management and Sustainability Magazine, Brasil, v. 4, n. 1, p. e10897, 2023. DOI: 10.36661/2596-142X.2022v4n1.10897. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RGES/article/view/Comunica%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 14 apr. 2025.