IMUNOLOGIA NAS ESCOLAS: EXPERIÊNCIAS DE UM PROJETO DE EXTENSÃO

Authors

  • Bruno Neves da Silva Universidade Federal de Campina Grande
  • Thaís Gonçalves de Souza
  • Jéssica Keylly da Silva Vieira
  • Millena Zaíra Cartaxo da Silva
  • Valcleberson Elias Farias
  • Luiz Henrique da Silva
  • José Augusto de Sousa Rodrigues
  • Laryssa Lins de Araújo
  • Luciana Moura de Assis

DOI:

https://doi.org/10.24317/2358-0399.2018v9i2.7669

Keywords:

Universitiy Extension, Community Health, Science Teaching

Abstract

Abstract: Dialoguing with society on issues in immunology represents a unique opportunity to raise awareness about ways of intervening in the health situation since this science is a field of essential importance for public health. This work aimed to report educational actions developed by the extension project titled: “Imunologia em ação: utilizando a educação para promover saúde nas escolas” (Immunology in action: using education to promote health in schools). The activities were carried out from May to December of 2017, in eight elementary schools in the urban and rural areas of Cajazeiras city – PB. These activities instigated construction of knowledge related to immunology, discussing primarily about: immune system, its composition, functions and importance to human organism; vaccination actions and their importance for preventing diseases, as well as the immune system's performance in active and passive immunizations; breastfeeding and the benefits it provides to both mother and child’s health and well-being; blood typing and its relation to immunology, with emphasis on requirements and procedures for blood donation. The actions of the project were developed by conducting lectures, rounds of conversation, use of board game, theatricalization and exposure of slides in microscopes, seeking to make a theoretical-practical association. The development of this extension project allowed to reach empowerment of school communities in urban and rural areas, in order to stimulate health of this public, noting the importance of carrying out health education actions to promote the health of the school communities.

Keywords: University Extension, Community Health, Science Teaching

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAS, A. K.; LICHTMAN, A. H. Imunologia básica: funções e distúrbios do sistema imunológico. 2. ed. Rio de janeiro: Elsevier, 2007.

ALMEIDA, M. E. F.; SANTOS, V. S. Ensino de Imunologia pela incorporação do conhecimento pelo teatro e a música. Revista de Ensino de Bioquímica. v. 13, n. 3, p. 06-20, 2015.

ANDRADE, V. A. et al. A Imunologia no segundo segmento do Ensino Fundamental Brasileiro. Ciências & Cognição. v. 20, n. 1, p. 142-154, 2015.

ANDRADE, V. A.; ARAÚJO-JORGE, T. C.; COUTINHO-SILVA, R. Concepções discentes sobre imunologia e sistema imune humano. Investigações em Ensino de Ciências. v. 21, n. 3, p. 01-22, 2016.

BARRETO, C. M. B.; TEIXEIRA, G. A. P. B. Concepções prévias de universitários sobre o sistema imunológico. RBECT. v. 6, n. 1, p. 01-18, 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância à Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde : PNaPS: revisão da Portaria MS/GM nº 687, de 30 de março de 2006. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Vigilância das Doenças Transmissíveis. Manual de Normas e Procedimentos para Vacinação. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.

COELHO, M. M. F. et al. Educação em saúde com adolescentes: compartilhando vivências e reflexões. Ciência, Cuidado e Saúde v. 11, n. 2, p. 390-395, 2012.

LIBERATO, S. M. D. et al. Perfil dos doadores de sangue do hemocentro público de Natal/RN. Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online. v. 5, n. 1, p. 3523-3530, 2013.

PEREIRA, A. K. et al. Cobertura vacinal dos adolescentes da área de abrangência do centro de saúde cachoeirinha na região nordeste de Belo Horizonte – MG. Revista Médica de Minas Gerais, v. 23, n. 3, p. 284-289, 2013.

PEREIRA, F. L.; TIBURZIO, V. L. B. Alergia e prevenção na escola: formação docente e atividades lúdicas no ensino fundamental. Revista Iniciação & Formação Docente. v. 1, n. 1, p. 01-17, 2014.

PEREIRA, J. R. et al. Doar ou não doar, eis a questão: uma análise dos fatores críticos da doação de sangue. Ciência & Saúde Coletiva. v. 21, n. 8, p. 2475-2484, 2016.

PINTO, A. C. S. et al. Uso de tecnologias da informação e comunicação na educação em saúde de adolescentes: revisão integrativa. Revista de Enfermagem da UFPE Online. v. 11, n. 2, p. 634-644, fev., 2017.

SILVA, I. K. O.; MORAIS, M. J. O. Desenvolvimento de jogos educacionais no apoio do processo de ensino-aprendizagem no ensino fundamental. HOLOS. v. 5, p. 153-164, 2011.

TOLEDO, K. A. et al. O uso de história em quadrinhos no ensino de imunologia para educação básica de nível médio. Inter-Ação, v. 41, n. 3, p. 565-584, 2016.

Published

30-08-2018

Issue

Section

Articles

How to Cite

SILVA, Bruno Neves da; SOUZA, Thaís Gonçalves de; VIEIRA, Jéssica Keylly da Silva; SILVA, Millena Zaíra Cartaxo da; FARIAS, Valcleberson Elias; SILVA, Luiz Henrique da; RODRIGUES, José Augusto de Sousa; ARAÚJO, Laryssa Lins de; ASSIS, Luciana Moura de. IMUNOLOGIA NAS ESCOLAS: EXPERIÊNCIAS DE UM PROJETO DE EXTENSÃO. Brazilian Journal of University Extension (Revista Brasileira de Extensão Universitária), Brasil, v. 9, n. 2, p. 93–98, 2018. DOI: 10.24317/2358-0399.2018v9i2.7669. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/7669. Acesso em: 12 mar. 2025.