INTEGRAÇÃO ENSINO, SERVIÇO E COMUNIDADE: (RE) CONHECENDO A MOSTRA PARCERIA ENSINO-SERVIÇO-COMUNIDADE (MOPESCO) REALIZADA PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Authors

  • Maria Goretti Queiroz UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS
  • Héllen Jhuly Ferreira da Costa UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS
  • Lucilene Maria de Sousa
  • Ida Helena Carvalho Francescantonio Menezes
  • Mariana de Sousa Nunes Vieira UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

DOI:

https://doi.org/10.24317/2358-0399.2018v9i2.7636

Keywords:

Service Learning, Human Resources Training, Continuing Education, Health Teaching

Abstract

The objective of the article was to analyze the summaries present in the Annals of Teaching-Service-Community Partnership - Mostra Parceria Ensino-Serviço-Comunidade (MOPESCO) - developed by students, professors and employees of the Federal University of Goiás (UFG, Goiás State, Brazil) and by participants in the Education through Work for Health Program (“Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde” - PET-Saúde), in the five editions of the event. Documentary analysis of the 551 abstracts produced by the partnership between UFG and health services published in the annals of the event from 2007 to 2015 was carried out. The abstracts were categorized in the following axes: primary health care (262), reorientation of training and permanent education (109), university extension (92), attention to medium and high complexity (59), community mobilization and participation (14), sector management (10) and public management (05). The teaching-service partnership produced 50.8% of the experiences; the predominant target audience was the users in health units, and conversation circles and educational workshops were the most used educational strategy. A strong teaching-service partnership was perceived, but the community did not participate in the elaboration of the experiences. The diversity of the target audience and educational strategies indicate the efforts of the authors to reach a higher number of people in the activities. The event was established as a space for dialogue between the world of teaching and work, and there was a growing commitment to strengthen and qualify the training of health professionals.

Keywords: Service learning, Human Resources Training, Continuing Education, Health Teaching

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, V. S; GOMES, A. P; REZENDE, C. H. A; SAMPAIO, M. X; DIAS, O. V.; LUGARINHO, R. M. A integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudança na formação superior dos profissionais da saúde. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 32, n. 3, p. 356-62, 2008.

BORGES, M. C; MIRANDA, C. H; SANTANA, R. C; BOLLELA, V. R. Avaliação formativa e feedback como ferramenta de aprendizado na formação de profissionais da saúde. Medicina (Ribeirão Preto Online), v. 47, n. 3, p. 324-31, 2014.

CAMPOS, G. W. S. Papel da rede de atenção básica em saúde na formação médica: diretrizes. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 3, p. 6-10, 2005.

CECCIM, R.; FEUERWERKER, L. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis, v. 14, n. 1, p. 41-65, 2004.

COSTA, A. M.; LIONÇO, T. Democracia e gestão participativa: uma estratégia para a equidade em saúde? Saúde e Sociedade, v. 15, n. 2, p. 47-55, 2016.

CRUZ, P. J. S. Extensão popular: a reinvenção da universidade. In: VASCONCELOS, E. M.; MOURÃO, E; CRUZ, P. J. S. (orgs.) Educação popular na formação universitária: reflexões com base em uma experiência. São Paulo: HUCITEC; João Pessoa: Editora Universitária da UFPB; p. 40-61, 2011.

DIAS, H. S.; LIMA, L. D.; TEIXEIRA, M. A trajetória da política nacional de reorientação da formação profissional em saúde no SUS. Ciências & Saúde Coletiva, v. 18, n. 6, p. 1613-1624, 2013.

FARIA, H.; WERNECK, M.; SANTOS, M. A. Processo de trabalho em saúde. 2. ed. Belo Horizonte: NESCON/ UFMG, COOPMED, 2009.

FERREIRA, R. C.; FIORINII, V. M. L.; CRIVELARO, E. Formação Profissional no SUS: o Papel da Atenção Básica em Saúde na Perspectiva Docente. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 2, p. 207–215, 2010.

FRAZÃO, P.; NARVAI, P. C. Promoção da saúde bucal em escolas. 1996. Disponível em: < http://www.fo.usp.br/wp-content/uploads/DPromo.pdf > . Acesso 29 nov. 2016.

FREITAS, P. H; COLOMÉ, J. S; CARPES, A. D; BACKES, D. C; BECK, C. L. C. Repercussions of the program for education through work for health (pet-health) in the training of students from the health area. Escola Anna Nery, v.17, n. 3, p. 496-504, 2013.

FRENK, J.; CHEN, L. Health professionals for a new century: transformating education of strengthen health systems in an interdependent world. The Lancet, v. 376, n. 9756, p. 1923-1958, 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MERHY, E. E. Educação permanente em movimento - uma política de reconhecimento e cooperação, ativando os encontros do cotidiano no mundo do trabalho em saúde, questões para os gestores, trabalhadores e quem mais quiser se ver nisso. Saúde em Redes, v. 1, n.1, p. 7-14, 2015.

NOVAIS, T. O.; ROCHA, D. G.; LIMA, J. R.; SILVA, A. L. A. C.; ALEXANDRE, V. P.; VIEIRA, F. Mostra da Parceria Ensino-Serviço-Comunidade: um caminho com diferentes olhares. In: SOUSA, L.M; SHUVARTZ, M (org). Formação de profissionais de saúde na Universidade Federal de Goiás: contribuições dos programas de reorientação da formação. Goiânia: Gráfica UFG; p.173-181, 2015.

PROVIN, M. P.; SOUSA, L. M.; SILVA, F. P. A. Articulação do PET-Saúde ao Pró-Saúde. In: SOUZA, L. M., SHUVARTZ, M. (orgs.) Formação de profissionais de saúde na Universidade Federal de Goiás: contribuições dos programas de reorientação da formação. Goiânia: Gráfica UFG, p.117-124, 2015.

QUEIROZ, M. G; LIMA, J. R. Introdução. In: SOUZA, L. M.; SHUVARTZ, M. (orgs). Formação de profissionais de saúde na Universidade Federal de Goiás: contribuições dos programas de reorientação da formação. Goiânia: Gráfica UFG, p. 23 -32, 2015.

UFG- UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Anais da I Mostra Parceria Ensino-Serviço-Comunidade/UFG. II Encontro Discente do Pro-Saúde. 2007. Disponível em: < https://www.odonto.ufg.br /up/133/o/Anais_I_MOPESCO_2007.pdf?1398634851 > Acesso em: 26 nov. 2016.

UFG-UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Anais da V Mostra Parceria Ensino-Serviço-Comunidade/UFG. 2015. Disponível em: < https://propetsaude.prograd.ufg.br/up/746/o/ANAIS_da_V_MOPESCO.pdf?144854622 > Acesso em 26 nov. 2016.

VALARELLI, L. L. Indicadores de resultado de projetos sociais. Revista do Terceiro Setor. Rede de informação do Terceiro Setor (RITS). Rio de Janeiro, 2009.

Published

30-08-2018

Issue

Section

Articles

How to Cite

QUEIROZ, Maria Goretti; FERREIRA DA COSTA, Héllen Jhuly; SOUSA, Lucilene Maria de; MENEZES, Ida Helena Carvalho Francescantonio; VIEIRA, Mariana de Sousa Nunes. INTEGRAÇÃO ENSINO, SERVIÇO E COMUNIDADE: (RE) CONHECENDO A MOSTRA PARCERIA ENSINO-SERVIÇO-COMUNIDADE (MOPESCO) REALIZADA PELA UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Brazilian Journal of University Extension (Revista Brasileira de Extensão Universitária), Brasil, v. 9, n. 2, p. 115–124, 2018. DOI: 10.24317/2358-0399.2018v9i2.7636. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/7636. Acesso em: 15 dec. 2025.