A construção de espaços de escuta para docentes na pandemia: Articulando psicologia e educação
DOI:
https://doi.org/10.29327/2303474.16.2-13Keywords:
Educational Processes , Teaching work, University Extension, COVID-19Abstract
During the pandemic period of the COVID-19 virus it was necessary to modify the educational processes due to social distancing, with led to changes in the public school teacher practices’s. In this sense, this article aimed to present and reflect on the extension experiences carried out during the pandemic period with teachers, undergraduate and graduate students in Psychology and teachers of a municipal school. Extension activities and learning developed through online meetings were described. As a result, it is possible to identify everyone's effort to maintain ties with the institutional learning spaces, jointly building possibilities to find presence in the absences that the period established. The power of extension for the promotion of a liberating conception of education is concluded.
Downloads
References
Barreto, M, De Abreu, C., & De Almeida, G. (2021). Psicologia e educação: Mediações em tempos de pandemia. In: F. Negreiros & B. de Oliveira Ferreira (Eds.), Onde está a psicologia escolar no meio da pandemia? (pp. 66-90). São Paulo: Pimenta Cultural.
Cantarelli, A. G., Facci, M. G. D., & Campos, H. R. (2017). Trabalho docente e personalidade. In M. G. D. Facci & S. C. Urt (Eds.), Precarização do trabalho, adoecimento e sofrimento do professor (pp. 19-44). Teresina: EDUFPI.
De Medeiros, M. M. (2017). A extensão universitária no Brasil - um percurso histórico. Revista Barbaquá, 1(1), 09-16.
Facci, M. G. D; Urt, S. Da C, & Barros, A. T. F. (2018). Professor readaptado: A precarização do trabalho docente e o adoecimento. Psicologia Escolar e Educacional, 22(2), 281-290. https://doi.org/10.1590/2175-3539201802175546
Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2014). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gadotti, M. (2017). Extensão Universitária: Para quê? Instituto Paulo Freire. Recuperado de https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf
Kenski, V. M. (2014). Tecnologias e tempo docente. Campinas: Papirus Editora.
Kuenzer, A. Z. (2021). A precarização do trabalho docente: O ajuste normativo encerrando o ciclo. In C. Affonso, C. Fernandes, G. Frigotto, J. Magalhães, V. Moreira, & V. Nepomuceno (Eds.), Trabalho docente sob fogo cruzado. (pp. 235 - 250). Rio de Janeiro: LPP/UERJ.
Lamosa, R. (2021). O trabalho docente no período de pandemia: ataques, lutas e resistências. In C. Affonso, C. Fernandes, G. Frigotto, J. Magalhães, V. Moreira, & V. Nepomuceno (Eds.), Trabalho docente sob fogo cruzado. (pp.104-117). Rio de Janeiro: LPP/UERJ.
Moura, J. da S., Ribeiro, J. C. de O. A., Castro Neta, A. A. de, & Nunes, C. P. (2019). A precarização do trabalho docente e o adoecimento mental no contexto neoliberal. Revista Profissão Docente, 19(40), 01–17. Recuperado de https://doi.org/10.31496/rpd.v19i40.1242
Santos, B. S. (2020). A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina.
Saviani, D. & Galvão, A.C. (2021). Educação na pandemia: A falácia do ensino remoto. Universidade e Sociedade, 67, 36-49.
Saviani, D. (1999). Escola e democracia: Teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. Campinas-SP: Autores Associados.
Silva, A. M. (2021). O precariado professoral em tempos de pandemia da Covid 19: A perda dos postos de trabalho e a eliminação de direitos. In C. Affonso, C. Fernandes, G. Frigotto, J. Magalhães, V. Moreira, & V. Nepomuceno (Eds.), Trabalho docente sob fogo cruzado. (pp. 84-103). Rio de Janeiro: LPP/UERJ.
Souza, T. M. S. (2017). Efeitos da precarização do trabalho na vida dos(as) professores/as: Assédio moral e adoecimento. In M. G. D. Facci & S. C. Urt (Eds.), Precarização do trabalho, adoecimento e sofrimento do professor. (pp. 165-198). Teresina: EDUFPI.
Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2019). Resolução N. 006/2019. Aprova a Política de Extensão na Universidade Federal de Santa Maria. Recuperado de https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/346/2019/10/Pol%C3%ADtica-de-Extens%C3%A3o.pdf
World Health Organization (WHO). [s.d]. Coronavirus disease (COVID- 19). Recuperado de https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andriéle Dutra Lopes, Jéssica dos Passos Coletto, Samara Silva dos Santos, Taís Fim Alberti, Tania Helena Monteiro Andrade, Ticiane Lúcia dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
the copyright are retained by the authors under the definitions of Creative Commons Attribution 4.0 Licence CC-BY.

