Didactics of Physics from the perspective of Cognitive Neuroscience: curricular anlysis of Physics teaching degrees in the Northeast region of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.15026

Keywords:

Didactics of Physics, Neuroscience, Teacher training

Abstract

This work consists of an introductory investigation on whether SCD, adopted by undergraduate courses in Brazil, makes use of the contributions of Cognitive Neuroscience to the learning of scientific concepts. To this end, it was decided to conduct an exploratory study, based on a documentary analysis of the curricular matrices of the undergraduate courses in Physics of the federal universities of the Northeast of Brazil. The results indicate that none of them offers a discipline with a Cognitive Neuroscience approach, or with a Didactics of Physics with its own theoretical framework. This evidence is quite worrying, since, in the specific literature of the area, relevant works are found that validate the contributions of Cognitive Neuroscience in the teaching and learning process, especially scientific content. In addition, it is argued that the Didactics of Physics has its own theoretical framework, with a view to a more robust initial and continuing education, which favors a significant learning of scientific concepts.

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Author Biographies

  • José Ademir Damasceno Júnior, Secretaria da Educação Básica do Ceará (SEDUC)

    Doutorando em Ensino de Física pela Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), polo Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE (2018), na área de concentração em ensino de Física e Astronomia. É integrante do grupo de pesquisa Laboratório Digital Educacional (LDE) da Universidade Federal do Ceará - UFC. Autor da coleção Avaliação Ciências. E-mail: jose.junior43@prof.ce.gov.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4110-532X.

  • Francisco Herbert Lima Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará (UFC)

    Doutor em Avaliação da Efetividade e do Desempenho da Aprendizagem com Análise Multidimensional e Multilinear, em Engenharia de Teleinformática, também pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é Secretário da Educação do Município de Sobral-CE, e professor permanente e orientador dos programas de pós-graduação em nível de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática e de Mestrado em Ciência da Informática, ambos pela UFC, além de docente do Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática do IFCE. E-mail: herbert@virtual.ufc.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4896-9024.

  • Daniel Brandão Menezes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

    Doutor em Educação Brasileira na linha de pesquisa Educação, Currículo e Ensino no eixo Ensino de Matemática (UFC) e Pós-doutor em Educação Brasileira na linha de pesquisa História e Educação Comparada (UFC) e Pós-doutor em Ensino (RENOEN/UFC). Líder do Grupo de Pesquisa "Núcleo de Pesquisa Educação,Tecnologia e Formação Docente". Docente e pesquisador da Universidade Estadual do Ceará. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino POLO RENOEN-UFC e Professor Permanente do Mestrado em Tecnologias Educacionais (UFC). E-mail: brandaomenezes@hotmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5930-7969.

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Published

25-11-2025

How to Cite

DAMASCENO JÚNIOR, José Ademir; VASCONCELOS, Francisco Herbert Lima; MENEZES, Daniel Brandão. Didactics of Physics from the perspective of Cognitive Neuroscience: curricular anlysis of Physics teaching degrees in the Northeast region of Brazil. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e15026, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.15026. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/15026. Acesso em: 5 dec. 2025.