Analysis of botany content in high school textbooks
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14434Keywords:
botany teaching, textbook, Botanical imperceptionAbstract
Biology teaching aims to understand the nature, concepts and fundamental processes of life. Botany teaching is marked by problems such as student disinterest and distancing. Textbooks are an important tool, as in addition to helping to build knowledge, they contribute to understanding the content and connect them to everyday life. The present work evaluates the botanical perception of high school students, together with an analysis of PNLD 2021 textbooks. Seven collections and 16 books that contained some botany content were analyzed. A questionnaire with four questions was administered to two high school classes. In the evaluation of class A and B respectively, there were: 56% and 54% correct answers, 42% and 43% partially correct and 2% and 3% incorrect answers. In the classes evaluated, there was a difficulty in recognizing plants and their importance. It is noted that there is no synchrony regarding the botanical contents in the different teaching collections, nor equivalence regarding the volume that occurs in each collection and a fragmented nature of the contents. This demonstrates that textbooks must be subject to constant updating research so that they achieve the objective of transmitting knowledge.
Downloads
References
BELTRÁN N, I.; LEITE, B. Estudo da determinação das necessidades de professores: o caso do novo ensino médio no brasil – elemento norteador do processo formativo (inicial/continuado). Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653), 2022.
BITENCOURT, B. M.; SEVERO, M. B.; GALLON, S. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: desafios e potencialidades na educação a distância. Revista eletrônica de educação, n.7, v. 2, p. 211-226, 2013.
BRASIL, 2023. FNDE, disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/pnld/historico.
BRASIL, 2023. MEC, Disponível em: (https://www.gov.br/mec/pt-br/areas-de-atuacao/eb/programa-nacional-do-livro-e-do-material-didatico-pnld). Acesso em: 31 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Brasília, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Edital de convocação 04/2015-GGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático PNLD 2018. Brasília: MEC, 2015.
CARRANO, P. Um “novo” ensino médio é imposto aos jovens no Brasil. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa Educacional, 2017.
CÁSSIO, F. O “Novo” Ensino Médio é muito pior que o anterior, Revista Carta Capital, 13 fev. 2023.
DIAS, M. L., NOVO ENSINO MÉDIO: uma análise crítica sobre a reforma do ensino médio no brasil e seus impactos no ensino de física. Monografia, Curso de licenciatura em física da Universidade federal fluminense, 2022.
EMMEL, R. “Estado da Arte” e Coletivos de Pensamento da Pesquisa sobre o Livro Didático no Brasil. Dissertação de Mestrado. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Ijuí, (2011). Acesso em: 31 jan. 2024.
FIGUEIREDO, J. A. O Ensino de Botânica em uma abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade: proposta de atividades didáticas para o estudo das flores nos cursos de ciências biológicas. 2009. 90 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
FIGUEIREDO, J. A.; COUTINHO, F. A.; AMARAL, F. C. O ensino de botânica em uma abordagem ciência, tecnologia e sociedade. In: SEMINÁRIO HISPANO BRASILEIRO CTS, 2., São Paulo, 2012. Anais [...].
LOTTA, G. S.; BAUER, M., JOBIM, R.; MERCHÁN, C. R. Effects of changes in a multi-level implementation context: Analysis of the brazilian high school reform. Revista de Administração Publica, v. 55, n. 2, p. 395–413, 2021.
MELO, E. A.; ABREU, F. F.; ANDRADE, A. B.; ARAÚJO, M. I. O. A aprendizagem de botânica no ensino fundamental: dificuldades e desafios. Scientia Plena, Aracaju, v. 8, n. 10, p. 1-8, 2012.
ODORCICK, R. G.; WIRZBIKI, S. M. O ensino de botânica nas abordagens dos livros didáticos de biologia e nas concepções dos professores. Biografía, [S. l.], v. 11, n. 21, 2018.
PAULA, V. M.; MONTEIRO, M. L.; RODRIGUES, T. R. Experiência de uma abordagem prática no ensino de Botânica. Revista Sítio Novo, v. 4, n. 3, p. 204-213, 2020.
PESSIN, L. R.; NASCIMENTO, M. T. A importância das aulas práticas no ensino de botânica, a partir do processo de ensino e aprendizagem em aulas e atividades teórico-práticas. In: II Congresso Fluminense de Iniciação Científica e Tecnológica. Rio de Janeiro, 2010.
PIASSA, G.; NETO, J.; SIMÕES, A. O. Negligência botânica e zoochauvinismo em livros didáticos de Biologia no ensino médio. Terrae Didatica, n.19, p.e023020, 2023.
PIERONI, L. SCIENTIA AMABILIS: um panorama do ensino de Botânica no Brasil a partir da análise de produções acadêmicas e de livros didáticos de Ciências Naturais. 2019. 265f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus Araraquara, São Paulo, 2019.
RIBEIRO, W. A., Ensino de botânica na perspectiva dos livros didáticos de biologia do ensino médio. Monografia de Licenciatura em Ciências Biológicas - Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, 2017.
SALATINO, A. & BUCKERIDGE, M. “Mas de que te serve saber botânica?”. Estudos Avançados, v. 30, n. 87, p. 177-96, 2016.
SALES, A. K. D, Análise do Conteúdo de Botânica nos Livros Didáticos do Ensino Médio Ministério da Saúde FIOCRUZ Fundação Oswaldo Cruz Instituto Oswaldo Cruz Curso de Especialização em Ensino de Biociências e Saúde, 2019.
SANTOS, T. A, & Lage, D. A. de. (2023). A morfologia vegetal na perspectiva dos livros didáticos do ensino médio. Revista Prática Docente, 8(1), e23008.
SELLES, S. L. E.; OLIVEIRA, A. C. P. DE. Ameaças à Disciplina Escolar Biologia no “Novo” Ensino Médio (NEM): Atravessamentos Entre BNCC e BNC-Formação. Revista Brasileira de Pesquisa Em Educação Em Ciências, p. 408-422, 2022.
SILVA, V. T.; AOYAMA, E. M. Desafio da imagem: uso da fotografia no processo de ensino-aprendizagem de botânica. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 616-638, 2021.
SOUSA, E. B. de; LEMOS, J. R. Aspectos Morfológicos de Plantas do Semiárido. In: LEMOS, Jesus Rodrigues. Morfoanatomia de plantas do semiárido. São Paulo: Blucher, 2020. p.1-83.
SOUZA, A. L.; FURRIER, M.; LAVOR, L. F. Solos nos livros didáticos: contextualização e proposta de mapas didáticos. Terræ Didatica, v.17, p.1-13, 2021.
SOUZA, C. L. P., GARCIA, R. N., DE Uma análise do conteúdo de Botânica sob o enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) em livros didáticos de Biologia do Ensino Médio, Ciência & Educação Bauru, v. 25, n. 1, p. 111-130, 2019.
SOUZA, H. N., ABREU, R. Um estudo da cegueira botânica nos livros didáticos do ensino médio em escolas públicas de humaitá-am (brasil). Educamazônia - Educação, Sociedade e Meio Ambiente, 2, 31–45, 2021.
URSI, S.; BARBOSA, P. P.; SANO, P. T.; BERCHEZ, F. A. S. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 7-24, 2018.
URSI, S; SALATINO, A. Nota Científica - É tempo de superar termos capacitistas no ensino de Biologia: impercepção botânica como alternativa para “cegueira botânica”. Boletim de Botânica, v. 39, p. 1-4, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Suelem Aparecida Barcelos Ferreira, Ana Carolina Oliveira Duarte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














