Translation and dissemination of knowledge and the use of digital information technologies in the care of chronic non-communicable diseases: An experience in Primary Health Care

Authors

  • Rávila Suênia Bezerra da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) https://orcid.org/0000-0003-1029-0446
  • Gilson Carlos Fernandes Junior Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Loren Aryelly Araújo Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) https://orcid.org/0000-0002-7139-9157
  • Rebeca Izabel Dantas Ribeiro Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Anna Cecília Queiroz de Medeiros Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Thaiz Mattos Sureira Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Adriana Gomes Magalhães Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.29327/2303474.16.2-4

Keywords:

Translational Science, Dissemination of Information, Digital tools, Chronic condition

Abstract

Knowledge translation and dissemination practices seek to make technical-scientific information understandable and accessible to different audiences and realities, facilitating its understanding and possible implementation. The study sought to report the experience of translating and disseminating knowledge through the use of digital communication tools in the context of care for chronic non-communicable conditions (CCNT). This paper is a descriptive study and experience report. The experience took place within the scope of the CUIDAR Project – Qualification of Comprehensive Care for Chronic Diseases in Agreste Potiguar. The project was structured in five stages, which included the activities of the definition of guiding objectives, team training, the definition of a work plan for translation and dissemination of knowledge, survey, and analysis of informational material, planning and preparation of informational resources, preparation, and implementation of knowledge dissemination strategies; and evaluation of activities. As a result, 73 informational materials on CCNT were produced, following the principles of knowledge translation, in various formats: infographics, information cards, videos, and audio files. These materials were intended for professionals and users of Primary Health Care. The materials were disseminated on Instagram, YouTube, Spotify, Whatsapp, and radio platforms. The videos made available via Instagram had a total of 4,118 views. The audio materials were broadcast on six radio stations, with daily insertions for four months (estimated reach of approximately 216 thousand people). The results provide evidence of the validity of knowledge translation and dissemination initiatives in promoting and qualifying CCNT care.   

Keywords: Translational Science; Dissemination of Information; Digital tools; Chronic condition

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rávila Suênia Bezerra da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Mestranda no Programa de Pós-Graduação em saúde coletiva da Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi- FACISA / UFRN, Santa Cruz, Rio Grande do Norte, RN. Departamento de Saúde Coletiva. Especialista em Saúde Coletiva pela CINTEP/PB. Fisioterapeuta, Faculdade de Ciências Médicas da Paraiba, João Pessoa, Paraíba, Brasil.

  • Gilson Carlos Fernandes Junior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Graduando em Enfermagem pela Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi - FACISA/UFRN, Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil. Técnico Integrado em Informática pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN.

  • Loren Aryelly Araújo Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Graduanda em Nutrição pela Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi - FACISA/UFRN, Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil. Técnica Integrado em Alimentos pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN.

  • Rebeca Izabel Dantas Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Graduanda em Psicologia, pela Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi - FACISA/UFRN, Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil.      

  • Anna Cecília Queiroz de Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Nutricionista. Doutora em Psicobiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, Brasil. Docente da Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, RN, Brasil.

  • Thaiz Mattos Sureira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo/EPM. Mestre em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo/EPM, São Paulo, São Paulo, Brasil. Nutricionista. Docente na Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi (FACISA /UFRN), Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil.    

  • Adriana Gomes Magalhães, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Fisioterapeuta. Doutora em Fisioterapia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil. Docente no Departamento de Fisioterapia do Centro de Ciências da Saúde (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

References

Alvarenga, J. P. O., Dias, L C., Soares, N. S., Andrade, N. F., Mendonça, A. V. M., & Sousa, M. F. (2023). Gestão da Informação e Tradução do Conhecimento no trabalho de Enfermeiros/as da Atenção Primária à Saúde no estado da Paraíba - Nordeste do Brasil. Tempus – Actas de Saúde Coletiva, 16(4), 3063. https://doi.org/10.18569/ tempus.v16i4.3063

Andrade, K. R., & Pereira, M. G. (2019). Knowledge translation in the reality of Brazilian public health. Revista de Saúde Púbica, 54(1), 54-72. https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2020054002073

Crossetti, M. G. O., & Góes, M. G. O. (2017). Translação do conhecimento: Um desafio para prática de enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, 38(2), e74266. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.02.74266

Arantes, B. M., Marcelo, V. C., Queiroz, M. G., & Miranda, W. A. (2016). A Tradução do conhecimento nas práticas de promoção da saúde. Scientific Investigation in Dentistry, 21(1),12-18.

Azevedo, A.V. S., Silva, M. A; & Reis, T. C. M. (2019). Promoção da saúde no contexto das redes sociais significativas. Nova Perspectiva Sistêmica, 1 (63)55-66. https://doi.org/10.38034/nps.v28i63.482

Bueno, M. (2021). Tradução do Conhecimento, Ciência da Implementação e Enfermagem. Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro, 11(1): 11. https://doi.org/10.19175/recom.v11i0.4616

Da Costa Júnior, M. V., da Silva, K. D. C. Q., Pinheiro, L. G., Gonçalves, N. R., Batista, E. D. J. O., da Penha, L. K. R. L., ... & de Moraes, S. A. S. (2022). O uso do rádio para a prática de educação em saúde durante o período de isolamento social: Um relato de experiência. RECISATEC - Revista Científica Saúde e Tecnologia, 2(1), e2181. https://doi.org/10.53612/recisatec.v2i1.81

Farias, Q.L., Rocha, S.P., Cavalcante, A. S. P., Diniz, J. L., Ponte Neto, O. A., & Vasconcelos, M. I. (2017). Implicações das tecnologias de informação e comunicação no processo de educação permanente em saúde. Revista Eletrônica de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde, 11 (4). https://doi.org/10.29397/reciis.v11i4.1261

Ferraz, L., Pereira, R. P. G., & Costa, A. M. R. (2019). Tradução do Conhecimento e os desafios contemporâneos na área da saúde: Uma revisão de escopo. Saúde em Debate, 43(2), 200-216. https://doi.org/10.1590/0103-11042019S215

Gazzinelli, M. F., Colares, L. G., Bernardino, L. M., Araújo, L. H. L., & Soares, A. N. (2013). " Alô, Doutor!": Estudo-piloto de intervenção radiofônica de Educação em Saúde desenvolvida em uma área rural de Minas Gerais. Physis, 23(3), 965-985.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Conheça cidades e estados do Brasil. IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2022. Recuperado de https://cidades.ibge.gov.br/

Janes, M. W., & Marques, M. C. C. (2013). A contribuição da comunicação para a saúde: Estudo de comunicação de risco via rádio na grande São Paulo. Saúde e Sociedade, 22(4), 1205-1215. https://doi.org/10.1590/S0104-12902013000400021

Malla, C., Aylward, P., & Ward, P. (2018). Knowledge translation for public health in low- and middle-income countries: a critical interpretive synthesis. Global Health Research and Policy, 3, 29. https://doi.org/10.1186/s41256-018-0084-9

Nunes, A. M. (2019). Comunicação através das redes sociais digitais: Contributos para a promoção da saúde. Revista de comunicação, cultura e política, 19 (39), 129-141. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v19.ed38.2019.18

Rodriguez-Feria, P., Flórez L. J. H., & Czabanowska, K. (2021). Leadership competencies for Knowledge Translation in Public Health: A consensus study. Journal of Public Health, 44(4), 925-935. https://doi.org/10.1093/pubmed/fdab286

Santos, A. D. F. D., Fonseca Sobrinho, D., Araujo, L. L., Procópio, C. D. S. D., Lopes, É. A. S., Lima, A. M. D. L. D. D., ... & Matta-Machado, A. T. (2017). Incorporação de Tecnologias de Informação e Comunicação e qualidade na atenção básica em saúde no Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 33(5), e00172815. https://doi.org/10.1590/0102-311X00172815

Schneider, L. R., & Rodrigues Junior, S. A. (2022). Estratégias para promover a translação do conhecimento na atenção primária à saúde: Revisão de escopo. Revista Gaúcha de Enfermagem, 43(spe), e20220107. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2022.20220107.pt

Simon, C. S., Nunes, R. Z. S., Vitali, M. M., & Martins, C. B. (2021). O uso das redes sociais pelos órgãos gestores do Sistema Único de Saúde. Revista Saúde em Redes, 7(3), 143-157. https://doi.org/10.18310/2446-4813.2021v7n3p143-157

Published

11-07-2025

Issue

Section

Articles

How to Cite

BEZERRA DA SILVA, Rávila Suênia; FERNANDES JUNIOR, Gilson Carlos; DANTAS, Loren Aryelly Araújo; RIBEIRO, Rebeca Izabel Dantas; QUEIROZ DE MEDEIROS, Anna Cecília; SUREIRA, Thaiz Mattos; MAGALHÃES, Adriana Gomes. Translation and dissemination of knowledge and the use of digital information technologies in the care of chronic non-communicable diseases: An experience in Primary Health Care. Brazilian Journal of University Extension (Revista Brasileira de Extensão Universitária), Brasil, v. 16, n. 2, p. 155–165, 2025. DOI: 10.29327/2303474.16.2-4. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/13880. Acesso em: 7 dec. 2025.