The use of Instagram for Scientific Communication in the Field of Ichthyology: An Experience Report
DOI:
https://doi.org/10.29327/2303474.15.3-14Keywords:
Science Communication, Social inclusion, Environmental EducationAbstract
As redes sociais apresentam grande poder de propagação de informações à toda população. A investigação do Laboratório de Ictiologia da Universidade Federal de Sergipe em parceria com o Grupo de Investigação em Pescas do Instituto OKEANOS da Universidade dos Açores buscou desenvolver ações de divulgação científica na plataforma Instagram, com foco em apresentar a importância do conhecimento científico para a sociedade. O presente estudo discorre sobre a importância do Instagram para a divulgação científica na área de biologia pesqueira utilizando as métricas para identificar o alcance e o impacto das informações divulgadas. O estudo, entre os anos de 2021 e 2022, alcançou um público diversificado, incluindo comunidades científicas e não científicas, apresentando um aumento de 25% de seguidores no final das 20 postagens com conteúdo didático e datas comemorativas. Ao fim da análise das métricas do Instagram, as publicações resultaram em 8.020 contas alcançadas, 1.297 curtidas e 340 compartilhamentos. As postagens informais e aquelas com imagens e vídeos resultaram em um maior engajamento com o público. Por fim, a pesquisa reforça a importância da divulgação científica para a inclusão social e a conscientização ambiental.
Palavras-chave: Comunicação Científica; Inclusão Social; Educação Ambiental
The use of Instagram for scientific communication in Ichthyology: An experience report
Abstract: Social media has a significant power to disseminate information to the entire population. The research work of the Ichthyology Laboratory of the Federal University of Sergipe, in partnership with the Fisheries Research group of the Institute OKEANOS of the University of the Azores, aimed to develop scientific outreach actions using the social media Instagram, which focused on presenting the importance of scientific knowledge to society. This study discusses the importance of Instagram for science communication in fisheries biology by using metrics to identify the reach and impact of disseminated information. The study was carried out between 2021 and 2022, reaching a diverse audience, including scientific and non-scientific communities, and resulted in a 25% increase in followers after publishing the 20 posts of educational content and commemorative dates. After analyzing Instagram metrics, the publications resulted in 8,020 accounts reached, 1,297 likes, and 340 shares. Informal publications and posts showing images and videos result in greater engagement with the audience. Finally, this research reinforces the importance of science outreach for social inclusion and environmental awareness.
Keywords: Science Communication; Social inclusion; Environmental Education
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