GLOBALIZAÇÃO E ESPORTE DE AVENTURA DO CONTEXTO DO LAZER NA ESCOLA

O QUE DIZ O CHATGPT?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2358-0666.2023v10n1.13533

Keywords:

Globalization; Sport; Adventure; Virtual; School

Abstract

This qualitative study aimed to investigate the content expressed in the GPT Chat about adventure sports at school. The study was developed through exploratory research, made with the insertion of the search terms “adventure sports definition”, to understand the concept and “adventure sports at school”, exploring this association. Data were analyzed using content analysis and indicate a simplified and minimized version of the concept, in which activities were associated only with the outdoor environment, to the detriment of other practice environments, such as indoor and virtual. There was emphasis on experiencing challenges and possible physical and mental risks. Examples of land, water, air and ice activities were cited and the importance of adequate training for safe practice was mentioned. Regarding the inclusion of adventure sports in the school, there was mention of the benefits at the physical, cognitive and social levels, in addition to the possibilities of expanding emotional, communication, teamwork, leadership and overcoming limits skills. The information is somewhat consistent with studies in the area, but the limitation and superficiality of this information are denoted, even though globalization may favor a greater range of information.

Author Biographies

  • Viviane Kawano Dias, Universidade Federal de Uberlândia

    Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, campus de Rio Claro/SP (2001), Especialização em Atividade Física e Qualidade de Vida, pela Universidade de Campinas - UNICAMP (2003), Mestrado em Ciências da Motricidade (2006), na área de Pedagogia da Motricidade Humana e Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias, na área de Tecnologias nas dinâmicas culturais, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP, Departamento de Educação Física, Instituto de Biociências, campus de Rio Claro/SP. É docente do Curso de Licenciatura em Educação Física do Centro Universitário de Jales (UNIJALES). É docente do Centro Universitário de Santa Fé do Sul (UNIFUNEC), do curso de Bacharelado em Educação Física.É coordenadora dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física do Centro Universitário de Jales (UNIJALES). Atualmente é Diretora de Graduação do Centro Universitário de Jales (UNIJALES). É membro pesquisadora do Laboratório de Estudos do Lazer (LEL). 

  • Ana Paula Evaristo Guizarde Teodoro, Universidade Federal de Uberlândia

    Doutora em Ciências da Motricidade pelo Instituto de Biociências, Departamento de Educação Física da UNESP de Rio Claro-SP. Mestre em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pelo Instituto de Biociências, Departamento de Educação Física da UNESP de Rio Claro-SP. Especialista em Fisiologia do Exercício, Musculação e Avaliação e Prescrição de Exercícios Físicos. Graduada em Educação Física - Faculdades Integradas Stella Maris de Andradina (FISMA). Pesquisadora do LEL - Laboratório de Estudos do Lazer/GERE/UFU, Uberlândia/MG e do LAGEL - Laboratório de Gestão das Experiências de Lazer/GESPORTE/FEF-UnB. 

  • Gisele Maria Schwartz, Universidade Federal de Uberlândia

    Licenciatura em Educação Física pela Universidade de São Paulo (USP, 1975), Mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP, 1991), Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (IPUSP, 1997) e Livre Docência em Atividades Expressivas pela Universidade Estadual Paulista (UNESP, 2004). Estágio Pós-Doutoral na Université du Québec à Trois-Rivières- Canadá (UQTR, 2011). Estágio Pós-Doutoral Visiting Fellow na University of Birmingham-Reino Unido (UoB, 2013), Estágio Pós-Doutoral Senior/CAPES - Universidade de Lisboa - Portugal (FMH-UL, 2016). Professora Adjunto aposentada na UNESP. Orientou nos Programas de Pós-graduação em Ciências da Motricidade,e em Desenvolvimento Humano e Tecnologias. Temas de interesse: Psicologia do lazer, Atividades de aventura, Lazer virtual, Inovação e empreendedorismo no Lazer, Gamificação e Educação Física, Atitude e conduta lúdicas, Marketing experiencial, Ética e saúde, Gestão da informação sobre lazer, Criatividade e Audiovisualidades na dança. Membro do LEL - Laboratório de Estudos do Lazer (DEF/IB/UNESP-Rio Claro), Membro do CEDD-NF - Centro de Estudos de Desenvolvimento do Desporto Noronha Feio, na FMH - Universidade de Lisboa, Membro do GPAD/UFSM - Grupo de Pesquisa em Audiovisualidades da Dança.

Published

27-10-2023

How to Cite

DIAS, Viviane Kawano; TEODORO, Ana Paula Evaristo Guizarde; SCHWARTZ, Gisele Maria. GLOBALIZAÇÃO E ESPORTE DE AVENTURA DO CONTEXTO DO LAZER NA ESCOLA: O QUE DIZ O CHATGPT?. Gavagai - Revista Interdisciplinar de Humanidades, Brasil, v. 10, n. 1, p. 10–23, 2023. DOI: 10.36661/2358-0666.2023v10n1.13533. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/GAVAGAI/article/view/13533. Acesso em: 7 dec. 2025.