ANALYSIS OF THE LEVEL OF KNOWLEDGE AND MOTIVATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS TOWARD HIGHER EDUCATION: PROJECT “DIALOGUES ON WHICH MEANS STUDYING ENGINEERING”

Authors

  • Thaís Grazielle Vieira do Nascimento Universidade Federal de São João del Rei
  • Aline de Cassia Campos Pena Universidade Federal de São João del Rei.
  • Anna Carolina Ameno Ayres Silva Universidade Federal de São João del Rei.
  • Samuel Leonardo Sales Universidade Federal de São João del Rei.
  • Rogério Antônio Picoli Universidade Federal de São João del Rei.
  • Daniela Leite Fabrino Universidade Federal de São João del Rei.

DOI:

https://doi.org/10.36661/2358-0399.2015v6i1.1938

Keywords:

High School National Exam, Public University, role of the engineer.

Abstract

The population with higher education in developed countries is greater than in developing countries. Such index represents the technological advancement and the development of a country. Brazil is above the world average, with a rate of 30% of its population with higher education, ahead of developing countries, but far from the average of the developed ones. To reverse this scenario, the Brazilian government has invested in infrastructure by expanding the access and the permanence policies in higher education. However, factors such as lack of information and motivation are barriers to these actions, particularly for low-income students. By taking into account this perspective, the  PET group, a tutorial education program, "The Diffusion of Scientific Thought as a Tool for Citizenship" visited schools in the municipality of Ouro Branco, in the State of Minas Gerais, to develop the project "Dialogues on Studying Engineering". This initiative has as its main objective to deliver informative and motivational lectures to the students of the last year of high school by at promoting the pursuit of their ideals. In the three years the project took place high school students were asked about their interest in pursuing a higher education. Most answered that wanted to enter a Higher Education Institution and many wished to supplement their studies with a post-graduate degree. On the other hand, up to 40% of the students in the evening period intended to take technical courses, or just want to finish high school. Furthermore, high self-confidence in students of private schools and the feeling of self-exclusion of public school students were observed. These analyzes confirm the need for publicizing public higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Thaís Grazielle Vieira do Nascimento, Universidade Federal de São João del Rei
    Estudante do curso de Engenharia Química pela Universidade Federal de São João del Rei.
  • Aline de Cassia Campos Pena, Universidade Federal de São João del Rei.
    Possui graduação em Engenharia de Bioprocessos e bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal de São João Del-Rei (2014). Foi bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET), sob orientação da professora Dra. Daniela Leite Fabrino. Atualmente é mestranda de Engenharia Química pela Universidade Federal do Paraná.
  • Anna Carolina Ameno Ayres Silva, Universidade Federal de São João del Rei.
    Formada em Engenharia de Bioprocessos pela Universidade Federal de São João del Rei.
  • Samuel Leonardo Sales, Universidade Federal de São João del Rei.
    Possui graduação em Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal de São João Del-Rei (2013) e graduação em Engenharia Química pela Universidade Federal de São João Del-Rei (2013). Atualmente está cursando mestrado em engenharia de materiais pela Universidade Federal de Ouro Preto.
  • Rogério Antônio Picoli, Universidade Federal de São João del Rei.
    Atualmente é professor da Universidade Federal de São João del Rei.Possui graduação em Tecnologia em Instrumentação e Controle de Processos (FASTEC-UNISAL, 1991), especialização em Ética (PUC-Campinas, 1997), mestrado em Filosofia (PUCCAMP, 2001) e doutorado em Ciência Política (USP, 2007). Tem experiência de pesquisa em Filosofia (ênfase em Ética e Ética Aplicada) e em Ciência Política (ênfase em Pensamento Político e Políticas Públicas).
  • Daniela Leite Fabrino, Universidade Federal de São João del Rei.
    Professora da Universidade Federal de São João Del Rei/Campus Alto Paraopeba do Curso Engenharia de Bioprocessos. Possui Graduação (Licenciatura e Bacharelado) em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000); Mestrado em Biologia Parasitária pela Fundação Instituto Oswaldo Cruz (2002) e Doutorado Sanduiche em Biologia Celular e Molecular pela Fundação Instituto Oswaldo Cruz (2009).

References

GOIS, A. Aluno da rede pública foge do vestibular. Folha de São Paulo, 18 Agosto de 2002. Cotidiano, p. C3. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/folha/educacao/ ult305u10298.shtml> Acesso em 15 Abr. 2013.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2010. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2010/censo_2010.pdf> Acesso em: 01 Abril 2013.

LESSA, C. M. R. Democracia e Universidade Pública - O desafio da inclusão social no Brasil. In: Peixoto, M. C. L. (org.) Universidade e Democracia - Experiências e alternativas para a ampliação do acesso à Universidade pública brasileira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004. p. 33-44.

OLIVEIRA, V. F. Procuram-se Engenheiros. Minas Faz Ciência, n. 41, p. 7-12, 2010. Disponível em: <http://revista.fapemig.br/outrasedicoes.php> Acesso em: 28 Mai. 2012.

UNESCO. Monitoramento dos Objetivos de Educação para Todos no Brasil 2010. Disponível em: <http://www.unesco.org /new/pt/brasilia/education/education-for-all/education-for-all-goals/ > Acesso em 30 Mai. 2012.

ZAGO, N. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, p. 226-237, 2006.

Published

01-04-2015

Issue

Section

Articles

How to Cite

DO NASCIMENTO, Thaís Grazielle Vieira; PENA, Aline de Cassia Campos; AYRES SILVA, Anna Carolina Ameno; SALES, Samuel Leonardo; PICOLI, Rogério Antônio; FABRINO, Daniela Leite. ANALYSIS OF THE LEVEL OF KNOWLEDGE AND MOTIVATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS TOWARD HIGHER EDUCATION: PROJECT “DIALOGUES ON WHICH MEANS STUDYING ENGINEERING”. Brazilian Journal of University Extension (Revista Brasileira de Extensão Universitária), Brasil, v. 6, n. 1, p. 7–13, 2015. DOI: 10.36661/2358-0399.2015v6i1.1938. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/1938. Acesso em: 18 mar. 2025.