São João del-Rei Federal University (UFSJ) Planetarium: Promoting astronomy in Campo das Vertentes since 2016
DOI:
https://doi.org/10.29327/2303474.16.2-3Keywords:
Nonformal education, Science popularization, Teacher training, University extensionAbstract
This study presents the results of an extension program designed to popularize science and astronomy through a planetarium. Since its inauguration in 2016, until the end of 2024, the program has reached an audience of 15,650 people through 792 dome sessions, each lasting an average of one hour, based on a dialogical and problematizing approach. Among these sessions, 587 were dedicated to 56 basic education schools, covering students from many cities in the region of Campo das Vertentes, Minas Gerais. The activities of the planetarium, in partnership with various programs, not only promote social inclusion through scientific culture but also significantly contribute to the initial and ongoing education of primary and secondary education teachers in astronomy. The results highlight the strategic role of this extension program as a mediator between teaching, research, and extension, establishing itself as an essential space for the democratization of knowledge and the integration between the university and society.
Keywords: University extension; Science popularization; Nonformal education; Teacher training
Downloads
References
Alves-Brito, A., & Massoni, N. T. (2020). O papel da divulgação científica em Astrofísica na velhice: relato de uma experiência na extensão universitária. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 11(2), 199-211. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2020v11i2.11423
Barba, M. L. P., Gonzalez, J. P., & Massarani, L. (2017). Diagnóstico de la divulgación de la ciencia en América: Una mirada a la práctica de campo. León, Gto. México: Fibonacci – Innovación y Cultura Científica, A.C., RedPOP.
Bueno, W. C. (2009). Jornalismo científico: Revisitando o conceito. In: C. Victor, G. Caldas, & S. Bortoliero (Eds.), Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável. (pp.157-178). São Paulo: All Print.
Carvalho, C. L., Zanitti, M. H. R., Felicidade, B. L., Gomes, A. D. T., Dias, E. W., & Coelho, F. O. (2016). Um estudo sobre o interesse e o contato de alunos do Ensino Médio com Astronomia. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 9(18), 214-228.
Castro, L. M. C. (2004). A universidade, a extensão universitária e a produção de conhecimentos emancipadores. Anais da Reunião Anual da Anped, Caxambu, 27. Caxambu: Anped. Recuperado de https://www.anped.org.br/sites/default/files/t1111.pdf
Coelho, G. C. (2014). O papel pedagógico da extensão universitária. Em Extensão, 13(2), 11-24. https://doi.org/10.14393/REE-v13n22014_art01
Coelho, G. C. (2017). A extensão universitária e sua inserção curricular. Interfaces-Revista de Extensão da UFMG, 5(2), 5-36.
Colombo Junior, P. D., Silva, R. R. M., Folador, H. F., Silva, M. I., & Ovigli, D. F. B. (2021). Visitas de crianças ao planetário itinerante da UFTM: A divulgação científica em foco. ACTIO: Docência em Ciências, 6(2), 1-22. http://dx.doi.org/10.3895/actio.v6n2.14175
Di Lorenzo, I. D. N., Fernandes, J. S., & Araújo, K. L. (2017). A extensão universitária e a práxis na formação inicial e continuada do discente. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, (1), 553-563. https://doi.org/10.24219/rpi.v1iEsp.120
Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras (1987). Encontro de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras, 1, Brasília.
Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. (2012). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, AM. Recuperado de http://www.proexc.ufu.br/sites/proexc.ufu.br/files/media/document//Politica_Nacional_de_Extensao_Universitaria_-FORPROEX-_2012.pdf
Freire, P. (1997). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2011). Pedagogia do Oprimido. 50ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gohn, M. D. G. (2006). Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, 14(50), 27-38.
Gomes, A. (2024). O desafio da inclusão de neurodivergentes em planetários. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, 38, 126-145. https://doi.org/10.14244/RELEA/2024.38.126-145
Gonzatti, S. E. M., Dullius, M. M., & Quartieri, M. T. (2013). O potencial da extensão para a formação profissional. In L. Síveres (Ed.). A extensão universitária como princípio de aprendizagem. (pp. 223-241). Brasília: Liber Livro.
Hartmann, A. M., Sperandio, D. G., & Oliveira, V. A. (2018). Divulgação e popularização da astronomia com o planetário móvel da Unipampa. Revista Conexão Universidade Estadual de Ponta Grossa, 14(3), 429-436. https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i3.0015
Iachel, G. (2018). Vozes do planetário de Londrina: Êxitos e dificuldades em seus dez anos de existência. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, 26, 35-59.
Jacobucci, D. (2010). Professores em espaços não-formais de educação acesso ao conhecimento científico e formação continuada. In: A. Dalben, J. Diniz, L. Leal, & L. Santos (Eds.), Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. (pp. 426-446). Belo Horizonte: Autêntica.
Langhi, R., & Nardi, R. (2009). Ensino da Astronomia no Brasil: Educação formal, informal, não formal e divulgação científica. Revista Brasileira de Ensino de Física, 31(4), 4402. https://doi.org/10.1590/S1806-11172009000400014
Lantz, E. (2011). Planetarium of the Future. Curator: The Museum Journal, 54(3), 293-312. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2011.00093.x
Marandino, M. (2003). A prática de ensino nas licenciaturas e a pesquisa em ensino de ciências: Questões atuais. Caderno brasileiro de ensino de Física, 20(2), 168-193.
Marandino, M., Silveira, R. D., Chelini, M. J., Fernandes, A. B., Rachid, V., Martins, L. C., ... & Florentino, H. A. (2004). A Educação Não Formal e a Divulgação Científica: O que pensa quem faz. Atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, Bauru, 4. Rio de Janeiro: ABRAPEC. Recuperado de http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2013/09/Educa%C3%A7%C3%A3o-n%C3%A3o-formal.pdf
Marranghello, G. F., Lucchese, M. M., Kimura, R. K., Irala, C. P., Dummer, L. M. E., & Machado, J. P. (2018). O planetário da Unipampa e a divulgação da ciência na região da campanha sulriograndense. Pesquisa e Debate em Educação, 8(2), 423-444.
Ministério da Educação. (2010). Resolução nº 7, de 14 de dezembro de 2010. Brasília, DF: MEC.
Ministério da Educação. (2018a). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC.
Ministério da Educação. (2018b). Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Brasília, DF: MEC.
Oliveira, G. M. (2010). O ensino de ciências em planetários: Perspectiva interdisciplinar sobre as sessões de cúpula (Dissertação de Mestrado). Universidade Cruzeiro do Sul. Cruzeiro de Sul, Brasil. Recuperado de https://www.btdea.ufscar.br/teses-e-dissertacoes/o-ensino-de-ciencias-em-planetarios-perspectivas-interdisciplinares-sobre-as-sessoes-de-cupula
Pavão, A. C. (2006). Ensinar ciências fazendo ciência. Recuperado de http://hpc.ct.utfpr.edu.br/~charlie/docs/PPGFCET/4_TEXTO_01_ENSINAR%20CI%C3%8ANCIAS%20FAZENDO%20CI%C3%8ANCIA.pdf
Pereira, D. A., Silva, K. T. O., & Gomes, A. D. T. (2023). Dia das crianças com Astronomia. Anais do Simpósio Nacional de Ensino de Física, Juiz de Fora, 25. São Paulo: SBF. Recuperado de https://sec.sbfisica.org.br/eventos/snef/xxv/sys/resumos/T0077-1.pdf
Rodrigues, F. M., & Briccia, V. (2019). O ensino de astronomia e as possíveis relações com o processo de alfabetização científica. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, 28, 95-111. https://doi.org/10.37156/RELEA/2019.28.095
Santos, A. H., Machado, S. M. F., & Sobral, M. N. (2016). Temas Geradores no Ensino de Química: Concepções de educadores e educandos de duas escolas da Rede Estadual de Ensino Básico de Sergipe. Revista Teias, 17(44), 206-222. https://doi.org/10.12957/teias.2016.24588
Síveres, L. (2010). A extensão como um princípio de aprendizagem. Revista Diálogos, 10, 8-17.
Trevisan, R. H., & Queiroz, V. (2009). Investigação dos Conteúdos de Astronomia Presentes nos Registros de aula das séries iniciais do Ensino Fundamental. Atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, Florianópolis, 7. Rio de Janeiro: ABRAPEC. Recuperado de https://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/872.pdf
Trilla, J. (2003). La educación fuera de la escuela: Ámbitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel Educación, 2003.
Yu, K. C. (2005). Digital full-domes: The future of virtual astronomy education. Planetarian, 34(3), 6–11.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ketlyn Teixeira de Oliveira Silva, Daisy Andrews Pereira, Fernando Otávio Coelho, Alessandro Damásio Trani Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
the copyright are retained by the authors under the definitions of Creative Commons Attribution 4.0 Licence CC-BY.

